13 DANA I 2100 KM PO MAROKU (3. dio)

Nedavno sam održala svoje prvo putopisno predavanje. Tema je bila putovanje u Maroko, a s obzirom da je atmosfera bila opuštenija, dala sam si oduška. Iza zatvorenih vrata mogli smo puno više toga reći i pokazati, čak i ono što možda nismo smjeli 🙂 Maroko je jedinstven, teško je skratiti doživljaj koji čovjek nosi u sebi.

S takvim doživljajem nastavljam priču o Maroku…

treking7004. dan Chefchaouen

Danas je bio dan za treking. Uputili smo se u Nacionalni park Talassemtane (u prijevodu Hladan izvor). Područje gorja Rif poznato je po plantažama marihuane. Prema nekim podacima čak 42% svjetskih polja marihunane nalazi se upravo u Maroku, pa je Maroko i najveći svjetski proizvođač hašiša. To je i jedan od razloga zašto je Chefchaouen popularan među turistima. Iako je sve to ilegalno, čini se da država pomalo škilji s obzirom da su to jedini izvori prihoda za berbersko stanovništvo Rifa koje ionako vidi malo novaca od proizvodnje i prodaje. Droga se dalje morskim putevima ilegalno prevozi u Europu.

Treking je bio lagana šetnjica od nekoliko sati, ali kroz zanimljive dijelove. Imali smo čak i vremena za kupanje u mrzloj rječici! Unutar parka nekoliko je kampova i s obzirom na strukturu terena ima dijelova koji bi oduševili slobodne penjače.

Još je bio dan kada smo se vratili u grad pa smo ga stigli vidjeti u najljepšem svjetlu. Plavo-bijele fasade i crveni crijepovi stvaraju dojam kao da ste u nekoj bajci. Stara medina ima taj marokansko-andaluzijski štih i gotovo u svakoj trgovini pričaju španjolski 🙂 Do 1920. godine kršćanima je bio zabranjen ulaz u grad čak pod prijetnju smrtnom kaznom. Još tada grad je bio obojan zelenom bojom da bi se to sve izmijenilo i prefarbalo 30-tih godina prošlog stoljeća. Na glavnom trgu Plaza Uta el-Hammam ima restorančeka u kojima se može fino jesti, ali bolje je ne zaviriti u njihove kuhinje. Hotelčeka i hostela ima. Ima i interneta! Zabavljali smo se na terasi hotela. Dan je bio dug i naporan i nismo baš izdržali do kasnih sati. Sutra nas ionako čeka kilometarska vožnja prema jugu.

srednji Atlas7005. dan proveli smo putujući od sjevera prema jugu. Pozdravili smo još jednom Fes, a noć smo dočekali negdje s one strane Srednjeg Atlasa. Noćili smo u tipičnoj kasbi-hotelu, a tek smo ujutro mogli vidjeti da se nalazimo u kanjonu.Vožnja je bila zanimljiva. Dok je sjever bio prilično zelen, prepun maslina, badema, šipka, već s druge strane Atlasa primjećuje se utjecaj pustinje – oaze i palme.

devea7006. dan – Camel Trek

Ako smo nešto s nestrpljenjem očekivali to je definitivno odlazak u pustinju. Pustinja je mjesto koje me uvijek oduševi i ponekad pomislim kako bih voljela samo malo duže ostati, opustiti osjetila, slušati tišinu… Znate onaj osjećaj kada se negdje osjećate kao doma? Tako se ja osjećam u pustinji i svaki put kad je napuštam, ostavim jednu suzu. Rastanak nikad nije zauvijek, ali to nešto jače je od mene.

Merzouga su s pravom vrata pustinje. Posljednja oaza prije nego zakoračite u more pijeska i dina koje se protežu dokle god vam pogled seže. Ovdje nestaje i asfalta i dalje je moguće nastaviti samo u terencu, na motoru ili najpoželjnijem prijevoznom sredstvu – devi.

[box type=”info” align=”alignleft” width=”600″ ]Deve Maroka su dromedari, imaju samo jednu grbu i pripitomljene su prije nekih 3,500 godina. Njezina grba može pohraniti i do 36 kg sala koje deva lako pretvori u vodu ili energiji, ukoliko ne pronađe isto u okolišu. Zbog svoje grbe, deve mogu napraviti u pustininji i preko 160 km bez vode. Ipak, kada ožedne i dođu do izvora, poput spužve upit će do 135 litara vode u svega 13 minuta! Dromedari su iznimno prilagođeni životu u pustinji: imaju dvostruke i duge trepavice koje štite oči od pijeska, nosnice su zaštićene dlačicama, a uši su također prilično dlakave, usnice su velike i tvrde omogućavaju im da bezbrižno jedu pustinjsko bilje; dok su njihova stopala poput zračnih jastuka koji se savršeno ponašaju u mekom pijesku. [/box]

Rekla bih deve ko deve, ali kad si u pustinji, ponašaj se kao berber. Zajahali smo svaki svoju devu i sigurnim putem u karavani odšetali do kampa koji je bio pripremljen samo za nas. Noć prije bila je strašna oluja pa su zbog poplave morali promijeniti lokaciju kampa. Ipak, jutarnji izlazak sunca iznad Alžira ostao je jednako veličanstven. Večer smo proveli u društvu skupine Tuarega koji su nam svirali i pjevali svoje tradicionalne pjesme. Uz vatru, pijesak pod nogama i prostrano nebo iznad nas, ovo je zaista hotel sa stotinu zvijezdica.

gnawa700

[box type=”note” align=”alignleft” ]U selu Khamlia imali smo priliku saznati i više o gnawa muzici koja je tradicionalna muzika Bambara plemena zvanog još i Gnawa. Bambare su nekada radili u oazama za bogate farmere i bili su pastiri i čuvari deva. Gnawa ili Gnaoua glazba porijeklom je iz sub-saharskog dijela Afrike, a donijeli su je robovi iz Senegala, Sudana i Malija. Gnawa glazba koja se izvodi selo Khamlia je specifična je za Maroko i predstavlja spoj jezika Bambara, berberskog i arapskog. Kažu da je gnawa glazba oblik sofizma i ima važnu ulogu za pripadnike plemena Bambara. Kažu da je ponekada koriste za liječenje bolesti ili kako bi se povezali s “drugim” svijetom.[/box]

7. dan

Napuštamo pustinju, pozdravljamo Erg Chebbi koja ostaje neosvojena. Možda drugom prilikom osvojim ovu dinu. Put nas dalje vodi prema nešto zanimljivijim pejzažima – kanjonima rijeke Todre i Dades te dolini tisuće kasbi. Priroda je prekrasna, kasbe su poput filmske scenografije i djeluju gotovo nestvarno. Mnoge se zapravo i poslužile za snimanje danas poznati hollywoodskih uspješnica.

O poznatim oazama i kasbama u idućem postu…